OM KULTURHÅLOR.
I
Värmland så har vi en gammal kultur.
Med dom orden kan man åskådliggöra mycket och mångt.
Det är lätt att notera hur det mesta av det som vi i dag räknar
som värmlandskultur är av ålderdomlig för att inte
säga museal karaktär. Detta är i sig delvis en naturlig
följd av strukturen hos det som kallas lokalhistoria. Källforskning
på lokalplanet kan ju ge en oändlig mängd av fakta,
som är intressanta just ur det lokala perspektivet.Inte minst när
det gäller nätverk.
Att
hitta kopplingar till omvärlden för att skapa ett intresse
för de lokala fenomenen och särdragen är ju i ett mandelskal
hela turistnäringens kreativa
nöt. Det är ju alltid kul med höga berg och djupa dalar
men det blir ännu roligare om man kan krydda med glada djur och
äkta kultur....
Den objektiva slumpens mysterier har gett Värmland en hel del.
Vad det har betytt för Fryksdalen att Selma Lagerlöf blev
vår första kvinnliga Nobelpristagare kan inte mätas
ens i milliarder. Kopplingen mellan Nobel och Värmland kan vi ju
vänta med tills vidare men det är ju ytterligare ett bra exempel
på kraften i det kulturella krutet.
Att Värmlandsvisan är något av näst intill nationalsång
tycker nog många även utanför denna märkvärdiga
region och än i dag fungerar Dahlgrens koncept med Värmlänningarna
alldeles utmärkt. Erik och Anna och Löpar-Nisse är lika
levande som Gösta Berling och Nils Holgersson mer än ett sekel
efter det att dom hittades på. Dessa påhittiga värmlänningar!
Frödingland var det ju någon som sjöng om, ni vet vem
jag menar. Att Sven-Ingvars och Fröding gett kraftfulla bidrag
till vår kulturella värmlandstårta är det ju ingen
tvekan om Även om dansbandskulturen brukar rynkas på näsan
åt i stockholmssalongerna. Dom som inte kan se längre än
så har inte förstått varken sammanhang eller tradition.
Typiskt Stockholm.
De flesta svenskar bor inte i Stockholm. Så är det. Och om
man undersöker Glesbygdbefolkningens villkor så visar det
sig att nästan 87% av lantisarna har sitt boende utanför stockholm.
Och då pratar vi bara om ordet boende. De 13% lantisar som har
sitt boende i stockholm BOR ju inte där med vissa undantag. Som
värmlänning kan det ju vara kulturellt berikande att notera
hur en stor del av det som stockholmarna räknar som sitt i själva
verket har sitt ursprung i det som hittades på av värmlänningen
Nils Ferlin. Klarabohemen är lika viktig för Stockholm som
Löpar-Nisse för Värmland som Kålle för Götet
och Kalle på Spången för Skåne. Listan kan göras
lång. Men det handlar om genuin folklighet på det kulturella
planet.
Ferlin var under sin aktiva tid oerhört folkligt uppskattad och
känd. Hans diktsamlingar fanns överallt ute i stugorna på
ett sätt som dagens författare inte kan göra sig en föreställning
om. Huset Bonnier har dragit mången sekin till stockholmsvalven
under årens lopp tack vare Filipstads-Nisse. Men i de fina salongerna
i Stockholm blev han inte riktigt insläppt så klart. Han
skulle ju ha suttit i Svenska Akademin punkt slut.
Problemet med fördelning mellan finkultur och folklig kultur. Där
har vi knäckfrågan. Det här med folkbildning har ju
varit tämligen dött en tid men jag tror att tiden talar för
oss i Tageland. Jag syftar ju naturligtvis på Tage Erlander, urvärmlänning.
Tage Aurell Är ju heller inte fy skam. Och så har vi folkligheten
där igen.
När stockholmaren vill vara folklig är det ju Söder som
gäller. På alla de sätt. Vår föreställning
om söderkisen som genuin stockholmare har ju målats fram
inte minst av författare som Fogelström och Slas, den senare
har ju dessutom på ett utsökt sätt skildrat turistnäringens
lokalhistoriska problematik i den bok som fått oss att älska
Yngve Frej.
Rivaliteten mellan storstad och glesbygd skulle kunna kreativiseras.
Färjestad
- Djurgården i ishockey är ett bra exempel, här är
ju vår vargimage till
större glädje för värmlänningen i gemen än
motsvarande image för stockholmaren. Börsnoterade idrottsklubbar
kanske kan vara bra för en del men knappast till priset av
busfasoner. Att huvudstadens klubbar kan bättra på sin image
med ett större antal superkändisar i supporterleden imponerar
ju knappast. Det vore ju närmast skamligt om landshövdingen
inte höll på hemmalaget.
Medievärlden, denna virtuella verklighet som sveper in oss i sitt
nät allt mer för varje dag som går, ständigt självmanifesterande
och resurskrävande. Stark storstadsvinkling på gränsen
till fjant, skumma ideal klart på fel sida om gränsen, mammonfixerad
och snuttifierad, amerikaniserad typ tönt.
Det visste ni inte, va? Att lantisar tycker att stockholmare är
töntiga.
Det
skojas ju ibland om den tid när alla hade palestinaschal och näbbstövlar.
Jag har aldrig ägt någondera. Förmodligen var det i
Stockholm det var så. Samma sak med mao-modet. I dag sitter alla
mina kolleger i den kreativa branschen i samma svartgrå uniformer.
När såg Ni senast en designer eller musiker intervjuas på
TV klädd i något annat än svart?
Så här kan man hålla på i all oändlighet
och ventilera alla sina fördomar och förutfattade meningar
om allt och alla. Förlegade attityder i en värld som är
så välinformerad som vår? I det globala samhället
ska det ju inte spela någon roll om man bor på landet eller
i stan, alla kan kommunicera
över hela världen samtidigt med varann på en gång
allihopa
och
alla kan vara med och flera kan vara med...