Inledningen eller rättare sagt tjuvstarten på
det, som i dessa sammanhang, de s.k. Kulturella sammanhangen, benämnes
kulturhålemillennium.
En av anledningarna till tjuvstarten är det faktum
att de flesta tänker tjuvstarta det vanliga millenniet, det som
ska ge upphov till dataproblem, redan när år 2000 börjar
och inte när det slutar. Detta med dataprogrammens millennieanpassning
är ju en bidragande orsak till att majoriteten rycks med i felaktigheterna.
De socialt interaktiva människorna utgör själva en millenniebug.
Här får festkänslan
och otåligheten ett glatt partaj tillsammans med okunskapen och
ointresset. Logiken struntar
man i fär tillfället.
Detta kan väl gå an,
tideräkningen är ju i sig mera en kulturell och social
aktivitet än en matematisk, men glöm inte att just datorer
arbetar enbart med logik, hela logiken och ingenting annat än logiken.
Detta förtjänar att nämnas ännu en gång: datorn
är en apparat som kan utföra vilken logisk operation eller
följd av logiska operationer som helst. Det, du!
En annan anledning till tjuvstart är rent definitionsmässig.
Det handlar om konst med lek & idrott.
Att byråkratiskt organiserade kulturhuvudstäder
påstår sig syssla med viktig konst det vet vi ju. Resultatet
skulle säkert kunna diskuteras, men varför spilla mjölk
i eget bås?
I små landsbygdshålor
har man inga femhundra millioner att satsa på reklam för
sin egen kultur eller om det nu var till att importera ambulerande eurokulturproffs
i den högre skolan.
Tur är väl det, det är många som
tycker att det räcker nu.
När öltält och bungyjump räknas in
under kulturparaplyet kan det ju gå an på sätt och
vis, det är väl
marknadens motsvarighet till det, som på sin tid kallades
folkets kultur, men
ändå...
När jag gick i skolan hade vi ett ämne som
hette Gymnastik med lek och idrott. Vi hade alltså lek på
schemat.Det skulle kunna rubriceras som strukturerat nöje. I dag
har ju den näst nyaste tekniken gett oss den perfekta tillämpningen
av begreppet strukturerat nöje i form av dataspelet.
Det har skrivits mycket om homo ludens, den lekande
människan. En sak är säker, världen behöver
mera lek och mindre allvar. Ett påstående som lätt
kan vantolkas, men det är viktigt att definiera vad som menas med
lek. Tyvärr är det också nödvändigt att förklara
allvaret.
Lek är renodlad interaktivitet. Ett viktigt faktum , som naturligtvis
är ganska intressant i dessa tider av it-satsningar.
Idrott är mycket. Om idrotten skall fungera bra
krävs även här bättre proportioner mellan lek och
allvar. INTER är ju både ett fotbollslag och en förstavelse
till nätet. Idrotten har sin egen, hårt reglerade struktur,
det är just det som är poängen.
Tävlingsmomentet
innebär vissa givna absurda situationer, men utan detta skulle
idrottsutövning av den typ vi känner i dag vara tämligen
tokig. Lagidrotter
kan ju ge en hel del socialt även om inte målen räknas,
men vem skulle plåga sin kropp i åratal och offra både
utbildning och familj för att kanske
springa 10000 m några sekunder snabbare om ingen tog tid och ingen
sprang i kapp...?
Idrott kan sägas vara strukturerat nöje med eget regelverk
där fördefinierade mål spelar roll.