|
FARAN
FRÅN RÜGEN
Detta
med internationellt kulturutbyte via institutioner låter väl
bra men ibland blir
det fel. Med facit i hand vill säga.
När
politikerna börjar kräva alltför mycket
makt över kulturens innehåll blir det sällan
långsiktigt hållbart .
Den här katalogtexten är original Så
när som på ett enda
Fult ord , en -ism som vi av
förklarliga skäl ej anser oss kunna
nämna vid namn.
Denna -ism har i textens ingress
(som är det enda ställe där den förekommer) ersatts
med en
annan, slumpartat vald aktuell -ism
Katalogtexten
ansågs helt okej av mina dåtida svenska kolleger
som i stort antal deltog i den tidens
Kulturevenemang av internationell kaliber.
Det har skrivits och talats för mycket om
gammal och ny konst. Konstupplevelsen är kraftigt uppblandad med
teorier och fraser. Låt oss försöka ställa frågan
om vår konst av i dag nyktert och enkelt.
Ny-ismen förkunnar åter en fördjupad uppfattning
av konstens väsen och inre förhållanden, av konstnärens
uppgifter vid nationens uppbyggande.
Och nu märker man, hur litet våra dagars konst, hur litet
politiserande och opolitiska konstnärer ha att säga mottagliga
och för konstens framtid intresserade medborgare, när det
gäller de nu i förgrunden stående stora händelserna.
Det är bara måttstocken som förändrats, icke själva
skapandet, om man bortser från dem, som blott i de yttre ny-istiska
företeelserna försökt återgiva det tidsenliga.
Det finnes ännu icke någon ny-istisk konst.
|
I
DEN HÄR KOLUMNEN KAN
DU SE AKTUELLA KOMMENTARER
MEST I FORM AV TAGE ÅSÉNS KONST
"-jag föddes 1943. Vad som hände
dessförinnan undandrar sig mitt ansvar."
SOMMAREN
1934 HADE MAN REDAN
BÖRJAT SKRÄMMA IVÄG EN DEL
POLITISKT DEKADENTA KONSTNÄRER. ANDRA BYTTE STIL .
Femtio år senare upprepar sig fenomenet.
1984 heter det postmodernism.
|
|
|
Från det offentliga konstlivet försvunno först de krassaste
utväxterna av det rotlösa Måleriet, men det betyder
icke ett förnekande av allt konstnärligt hos det föregående
systemets framgångsrika konstnärer.
|
|
|
|
När man i dag åter vill föra konsten till folket och
folket till konsten, så stå konstnärerna icke så
likgiltiga inför folk och fosterland!
|
|
|
|
Kravet på folklig konst betyder icke att ”lättförståelig”
konst skall stödjas framför hög konst.
|
|
|
|
Av vår gamla konst lära vi, att
just de stora mästarna äro sant folkliga. Hur är förhållandet
med våra nu levande konstnärer?
Det finns knappast någon bland dem, som kan gripa oss som de medeltida
hantverkarna eller som vår reformationstids enastående generation
av målare och grafiker. |
|
|
|
Vi söka hos tavlorna hängivelse
för det målade föremålet, må sedan formen
vara stilla betraktande eller lidelsefullt upprörd.
Vi söka människan, som genom konstverket talar till oss, då
vi ju skola se tingen med hennes ögon.
|
|
|
|
Konstnären skänker oss sitt tänkande
och kännande, om vi vända oss till honom. Därmed är
det klart, att även det starka konstverket blott kan gripa den, som
fördjupar sig i det som i en bok. |
|
|
|
Det övermått av bilder, som varje
dag strömmar över oss genom fotografier och tidskrifter ha gjort
vart öga flyktigt.
|
|
|
|
Varje målad bild innesluter i sig
en mängd känsliga penseldrag, bredvid och över varandra
lagda färger, genom vilka människan eller landskapet diktats
till ett nytt liv. Man måste förstå, vad konstnären
känt vid arbetet.
Därtill kräves tid och samling, uppmärksamhet och framför
allt aktning.
|
|
|
|
En kritisk inställning omöjliggör
njutandet av konstverk, ytlighet låter knappast mottaglighet uppkomma,
mycket mindre då en storslagen upplevelse.
|
|
|
|
Ju djupare konstnären fattat sin uppgift.
desto större utbyte ger bilden. När en förbindelse mellan
konstnär och åskådare skapats ökas fordringarna
mer än tidigare: Icke endast konstnären verkar som folkets upplysare,
utan även omvänt folket som konstnärens.
|
|
|
|
Må vi en gång försöka
att med denna inställning träda våra Länders konst
in på livet. Må vi förskona den från stora ord
om konstens väsen och om konstens förmåga att förkroppsliga
samtiden.
|
|
|
|
Konstens område är stort och
omfattande och ett så stort innehåll kan inte förkroppsligas
i enstaka konstverk. Varje särskild bild är snarare ett led
i en lång kedja, som även i vardagliga, enkla, ja banala drag
tecknar livet i hela dess omfattning.
|
|
|
|
Det allt omfattande geniet har inte framträtt
i våra dagars konst. Äldre tiders religiösa tradition
har tillsammans med Stora tankar och ädel mänsklighet försvunnit
ur vår tids konst.
Men vi måste ha mod att söka finna gränserna för
vår konst, att upptaga det, som den var i stånd att utföra,
först då kan man vandra vidare och uppåt. |
|
|
|
|
|
|
|
Ofta är konsten i våra dagar
liksom en rast i livets brådska. Ibland är den drömmande
romantik, ibland tecknar den med plötslig energi ett ansikte med
vår tids oroliga uttryck, i flytande färger strömma landskap
och blommor förbi, den mekaniserade staden står i skarp kontrast
till naturen, de stora linjerna saknas.
|
|
|
|
Den konstnärliga atmosfären har löst sig från
livet.
|
|
|
|
Helt sällan uppträda
människor i något verkligt arbete.
|
|
|
|
Tysk målarkonst av i dag? Det kan endast vara fråga om
den konst, som verkligen finns.
Kanske är den inte alls så hopplös, som mången
menar, kanske är det blott de sanna vännerna, som felas den.
|
|
|
|
Men inte alltid, då människorna
uteblivit, har deras andliga slöhet burit skulden.
|
|
|
|
Om det nu i de jättelika
organisationsplaner, som skola skaffa arbete, kommer att sörjas för
konstnärerna, så kunna dessa inte nog djupt känna sitt
ansvar.
|
|
|
|
Det vore tacknämligt, om
dugliga krafter åter toges i anspråk för hittills blott
hantverksmässigt utförda arbeten; till och med i det enkla arbetet
är idag problem att lösa, för vilka det allmänt gängse
hantverket förlorat både det rätta sinnet och den solida
tekniken.
|
|
|
|
|
|
|
|
En viss skicklighet
i att måla giver ännu icke åt konstnären någon
rätt till några anspråk på staten och folket med
avseende på hans existens.
Och den konstnärliga prestationen kan ej värdesättas högre
än de till förfogande stående offentliga och privata medlen
tillåta.
|
|
|
|
För de mera ovanliga prestationerna framkommer spontant en särskild
värdesättning, och det säger sig självt, att det
från dem, som med allvar och förståelse fatta tidens
uppgifter, också måste utgå ett starkare inflytande
på det konstnärliga livets nygestaltning och på det
yngre konstnärssläktes uppfostran.
|
|
|
|
|
|
|
|
Här kan det blott vara fråga om ett medfött ledarskap,
som samtidigt är naturlig och sedlig ordning.
Den lidelsefullhet, med vilken det kämpas i konstnärliga stridsfrågor,
förklaras genom den skiljaktighet, som råder mellan de olika
konstnärliga riktningarna. Sällan kunna konstnärer från
ett läger pa ett rättvist sätt bedömma sina kollegor
från ett annat.
|
|
|
|
Det är också omöjligt att rikta en rörelse, som
omfattar ett helt folk åt ett håll. Också i tider
av starkt utvecklad och fast stilbunden tysk konst har den tyska anden
aldrig präglats i en form.
|
|
|
|
Vi veta det alla; konst kan ej skapas på förvaltningsväg.
Man måste låta den växa fram.
|
|
|
Man kan inte bestämma, hur den nya konsten skall se ut, men man
måste vara på sin vakt för att kunna känna igen
den, där den visar sig.
|
|
|
Man måste bland de unga konstnärerna uppsöka och understödja
dem, som i otillfredställelse med den konstnärliga utbildningens
sedvanliga gång, söka sig egna vägar.
|
|
|
|
Att bringa levnadsstandarden för konstnärsorganisationernas
medlemmar till en bestämd nivå är ej så viktigt,
som att taga hand om de nya krafter, som man måste sysselsätta.
|
|
|
|
Sådana unga konstnärer
böra ej överlämnas åt sina egna drömmar. Man
måste anförtro dem bestämt avgränsade uppgifter,
som inrymma de nya idealen. |
|
|
|
Land, folk, familj, manlighet,
karaktär och tro skola bliva konstnärlig verklighet.
|
|
|
|
Drömmen om ett nytt monumentalmåleri får inte leda
därhän, att det nu förhärskande tavelmåleriet
skjutes åt sidan.
Detta har ju helt andra uppgifter, nämligen att framställa
och skapa tavlor, som vi vilja leva tillsammans med i hemmet, emedan
vi tycka om dem och därför att de hjälpa till att uppbygga
vår egen inre hållning.
|
|
|
|
Många reproduktioner skulle kunna ersättas av tavlor, akvareller,
teckningar och grafisk konst.
|
|
|
|
Vad beträffar väggmålning, så kunna vi förbereda
oss genom att skapa de hantverksmässiga förutsättningarna.
Man måste vänta och se i vad mån ett storsint tänkande
och en stark känsla förmå taga sig storslagen form.
|
|
|
|
Om vara dagars måleri ge oss konstnärernas verk besked.
Oss åligger det att bekänna, att bejaka och avvisa alltefter
var inställning. Det gäller, att se, vad som är och att
se, vad som icke är!
Vi kunna och måste kräva att få det, som fattas oss
och det, som måste finnas.
|
|
|
|
|
|
|
|
Hur detta skall gå till, det får konstnären visa genom
sitt sätt att tala till oss; och vi äro beredda att lyssna.
|
|
|
|
Även om Farbror Joseph
inte själv skrev ned dessa
hårda ord hade hans tankar
redan bitit sig fast hos
den tidens kulturelit.
Men det här med dagens
kulturliv har väl inga
eulikheter med
trettiotalet?
Eller?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
©Tage Åsén 2006 |
All rights reserved |
|
Contact INFO |