TV
och vältryckta CMYK-alster har försett oss med ett bild- och mytflöde
som saknar historisk motsvarighet på något plan.
På samma sätt som
den nu förbjudna organisation som styrde Tyskland under 30- och 40-talet
hade
en oerhörd draghjälp av det framväxande radiomediet med dess unika
möjligheter att frammana just BILDER har vi i dag saftat på i alla
tänkbara former fast ännu dummare.
Goebbels
kunde nog konsten att förvrida en och annan hönshjärna. Men det
hade han ju inte särskilt mycket för.
Men
vadå vi dummare än Goebbels?
Eller
blir det dummare än hönshjärnorna?
Jag
menar så här: När en fanatisk rörelse,politisk
organisation,hänsynslöst
företag eller sträng religion använder en viss mediaform för att
föra fram SITT budskap sker det ofta med tiden in absurdum på ett
sätt som skapar en reaktion MOT det framförda budskapet.
Så
länge budskapet är tydligt är antitesen lätt att hitta. Men vad
händer när otydligheten blir norm? När ytlighet räcker och tempot
stjäl Tid.
Hur
ska man kunna protestera mot ytlighet när ingen bryr sig?
Dubbelmoral, hög svansföring, pikanteri,
lögner, lögner. Fallskärmar. Vårdkris, förflackning, resursförstöring,
tidsslaveri,
lögner, svepskäl ,lögner.
Såpaskådis, eurodisco, coca-cola, absolute music nr
129, silikon, hugo boss.
Jag är inte bara konstnär utan även
Pappa. Jag måste alltså försöka göra nånting åt all den här skiten.
Skriva
ett nytt manifest? 1999 fyller friktionismen 25 år.